2013-04-23 20.16.20Na alles weer enigszins in orde gemaakt te hebben qua knipperlicht, olie, koelvloeistof e.d. ben ik naar de werkplaats gereden en de Landrover op de brug gezet. De nodige inspectie rondom het voertuig gemaakt en me toch wel rot geschrokken. Er moet toch wel weer heel wat gebeuren, maar ik heb er zin in.

Motorkap eraf en beginnen maar. Alles los halen om bij de cilinderkop te kunnen komen. Wat ziet die motor eruit, alsof er een oliebom ontploft is. Alles is zwart van de olie en bij het sleutelen zijn mijn armen zo zwart als pek, tot mijn ellebogen. Elk deeltje wat eraf komt wordt grondig schoon gemaakt in de petroleum bak. Ik volg de instructies uit de 3 TH 9-3570 over het verwijderen van de cilinderkop (Voor diegene die niet weten waar ik het over heb; de 3 TH 9-3570 is een technische handleiding (TH) uit het leger en de bedoeld voor de 3e echelon’s onderhoud. Ik zal hierover nog wel schrijven).

Dus als volgt te werk. Luchtfilter verwijderen, koelsysteem aftappen, brandstof retourleiding van de achterste verstuiver los maken, olietoevoerleiding voor de kleptuimelaars aan de rechter-achterkant van de cilinderkop losmaken, elektrische aansluiting van de gloeibougies losmaken, koelvloeistof temperatuurmeter losdraaien, enz… De kleptuimelaars en stoterstangen verwijderen… Jeetje, wat ziet alles er toch zwart uit. Gelijk schoonmaken. Kleptuimelaars blijken toch aardig aan de versleten kant te zijn. Dus dat wordt nieuwe kleptuimelaars bestellen vrees ik. Maar goed, we gaan verder. Ik kan de cilinderkopbouten los gaan maken, maar dan blijkt dat ik een stuk speciaal gereedschap nodig heb om de kopbouten onder de verstuivers los te kunnen maken. Het is een soort van dop met een beugel (Zie foto).

Tja, ik dacht die te hebben, maar dat was net een andere maat. Dus daar had ik niets aan. Gevolg was dat ik de verstuivers er dan ook maar uit moest halen. Achteraf gezien maar goed ook. Want hier moet ook wat aan gedaan worden. De retourleiding zat erg vast en met een beetje teveel kracht om het los te krijgen breek je zo een deel van de leiding. Potvolkoffie… dat wordt ook weer een nieuwe item op mijn bestellijst. En zo gaan we verder. De kopbouten zitten goed vast, maar gelukkig kan ik ze toch los krijgen. Alles netjes geordend en dan kan ik de kop los maken.

“De kop is eraf”

Jeetje, wat is dat ding zwaar zeg. Nu nog het volgende. Aangezien er op dat moment weinig ruimte is in de werkplaats staat er onder de brug een tandenasser aanhanger die er niet onderuit kon. Dus was het met een gammel keuken trapje, trap op en trap af. Nu moest ik nog met die zware kop naar beneden. Het is me uiteindelijk gelukt, maar vraag me niet hoe.

Daarna het spruitstuk los gemaakt en kon het schoonmaken beginnen… (zie onderstaande foto’s)

Deze diashow vereist JavaScript.